"Otmishdan ertaklar" qissasining yuragi
Yozuvchi yangi bir asar yaratarkan, idealidagi oquvchi bilan "muloqotda" boladi. Muallif asarning oquvchiga tasiri yuzasidan atrofdan nusxa kochirmaydi, aksincha, uni oz tafakkurida qayta ishlaydi, maqsad va goyalariga toyintiradi. Asar syujeti shunday bolsinki, oquvchi undan zerikmasin, voqealar shunday ketma-ketlikda berilsinki, asar mohiyatini oquvchi tola anglab yetsin. Hech qanday ortiqcha voqea, ortiqcha detal bolmasin, ularning bari asar kompozitsiyasini hosil qilishda ishtirok etsin.
Abdulla Qahhorning otmish hayotidan sozlovchi "Otmishdan ertaklar" qissasi adib ijodiy kamolotining mahsuli bolgani holda, uning syujeti, hikoyalarning tutgan orni, asar qahramonlari ota mohirlik bilan keltirilganki, ular yozuvchi maqsadi, asar qurilishi uchun tola xizmat qila oladi.
A. Qahhor voqelikni bir necha mustaqil syujetga ega bolgan hikoyalardan foydalanib tasvirlaydi. Adib asarni yozarkan, uning maqsadi qoloq, oz-oziga choh qaziyotgan xalq tasvirini yaratish va buning ayanchli oqibatidan kelib chiqib, xulosa chiqarish edi. Yozuvchi oz maqsadi yolida jamiyatni bir qancha tipdagi obrazlar orqali barpo etadi.
Bu qahramonlar-usta Abduqahhor: adib idealiga yaqin, yangicha fikrga ega shaxs. Usta zamonaning boshqa kishilaridan farqli holda yangiliklarni togri qabul qila oladi, kezi kelganda nohaqliklarni, xatoliklarni tap tortmay ayta oladi. Shu xislatlari tufayli zamon uni xushlamaydi. Har yoqqa kochib yurishga majbur qiladi. Yolgiz otning changi chiqmaganiday, endi usta Abduqahhor ham boshqalarday bolishga, ularday fikrlashga mahkum etiladi.
Ustaning onasi bolmish kampir, qariyalarning tipik vakili sifatida keltirilgan, u bir muhitda qotib qolgan, ozgarishlarga konikolmaydi va boshqalarni ham shunga majburlaydi.
Toraqul vofurush "olikni yogini" yalagan, oz manfaatini kozlab ish tutuvchi, ziqna va mugambir inson edi.
Valixon sofi davrning "ilmli" shaxslaridan bolib, odamlarga sozi otguday edi. Kopchilik orasida obroyi baland odamlarning, "ilm" kishilarining bunday xudbinligi, oquvchida zamona haqidagi tasavvurni yanada kengaytiradi.
Yana shunday odamlar ham bor ediki, ular zamona yigitlarini hezalaklikda ayblab, barchani oyoqqa turgizgan, lekin yuzboshining xuni uchun yigirma dehqonni olib ketishayotganda jim qarab turavegan kishilar edi. Ali-laylak kabi yigitlar nohaqliklarni korib, bilib turar, bunga nafrat kozi bilan qarar, lekin biror chora korishga kelganda yuraklaridagi qorquv bunga yol qoymas edi.
Jamiyat qurilishida yozuvchi nazdidagi oxirgi bosqich odamlari "Teshiktosh" hikoyasidagi Babar tipiga kirardi. Babar davrning umumiy korinishi, unda osha zamonni ortga tortuvchi barcha: jaholat, mutelik, qoloqlik, kabi illatlar mavjud edi.
"Otmishdan ertaklar" qissasi turli rangdagi gozal toshlardan terilgan mozaika kabidir. Agar mozaikani juda yaqindan turib kuzatsak, gozal toshlarni-yu, ularni ulab turgan choklarnigina kora olamiz, xolos. Lekin unga uzoqdan qaraganimizda, u bor gozalligi bilan butun bir sanat asarini ifodalaydi. Ammo osha butunlikni birdaniga yuqoridan kuzata olmaymiz. Avvalo, qismlarni organib, ozimizni butunlik sari tayyorlashimiz kerak boladi.
Agar yuqoridagi qahramonlar vositasida syujetga nazar tashlasak, "Teshiktosh" hikoyasi adib bolaligiga bogliq syujet voqealariga bevosita tasir etmasligi bilan boshqa hikoyalardan ajralib turadi. Yani hikoya qahramoni Babar, ungacha yaratilgan boshqa obrazlardan (Kampir, Toraqul vofurush, Valixon sofi va h.k) farqli olaroq adib hayot yoliga aloqasizday tasavvur beradi. Oz-ozidan savol tugiladi: Yozuvchi nima uchun bu hikoyani asar tarkibiga kiritadi?
Ha, bir qarashda hikoyaning asardagi orni u qadar ahamiyatli tuyulmas, lekin yaxshiroq mulohaza yuritsak, bu hikoya asarning eng muhim nuqtalaridan ekanligini anglab yetamiz.
"Teshiktosh" hikoyasidagi voqelik adib bolaligining yorqin, uning uchun eng tasirli damlaridan bolgan desak, adashmaymiz. Asardagi birinchi "Bir-ikki soz" bobi sozimizni tasdiqlab turibdi. Babar bilan bolgan voqelik yozuvchiga bogliq hodisalar ichida bolmasa-da, A. Qahhor bolaligini, yaratilajak asarini usiz tasavvur eta olmaydi. Demak, hikoyaning asarga kiritilishi avvalambor hissiy ehtiyoj yuzasidandir. Ammo voqea faqat hissiy ehtiyoj natijasida olinsa, sanat asarining saviyasiga putur yetgan bolar edi. Shu bois, ulkan mahorat sohibi orginal bir syujet qurilishini yaratadiki, oqibatda oz yuragini larzaga solgan voqea, qissaning yuragi darajasiga kotarila oladi.
Qissadagi har bir bob ozining muhim vazifasiga ega. Ammo "Teshiktosh" hikoyasining asardagi vazifasi oz-ozidan anglashilmaydi. Uning orni asar mohiyati va strukturasi bilan boglangan holda oydinlashadi. Hikoyalar ozining tuguni, kulminatsiyasi, yechimiga ega. Lekin barcha hikoyalarga yaxlit bir holatda, bir voqelikning ketma-ketligi sifatida qarasak, ular bir syujet chizigiga jamlanadi. Bu orinda "Teshiktosh"ning vazifasi nimadan iborat?
Teshiktosh"da laqma "otqorovul yur desa yurgan, tur desa turgan, ustidan oshirib oq uzganda kiprik qoqmagan" Babar obrazi tasvirlanadi. Yozuvchi uni tuhmat bilan otqorovul qoliga tushib qolishida ham, sovuqdan muzlab olishida ham, asosan ozi aybdor ekanligini takidlaydi. Ayni paytda asardan kozlangan maqsad ham (Babarga oxshash qahramonlar vositasida) otmishdagilarning turmush tarzi, manaviy-madaniy hayoti, siyosiy, ijtimoiy qarashlarini korsatish orqali, jamiyatning naqadar qoloq va jaholatga botib ketganligini korsatish edi. Jaholatga botgan zamon korinishini yaratarkan, yozuvchi qahramonlarning ketma-ket asarga kirib kelishi vositasida holatni pastdan yuqoriga qarata ostiradi. Har bir qahramon umumlashmaning malum bir qismini toldiradi va zamonani jaholat sari tortadi. Endi shunday bir tip bolsinki, unda zamonaning umumiy korinishi mujassamlashsin. U esa Babar edi. Asarga "Teshiktosh"ning kiritilishi asar mazmuni va yozuvchi yaratayotgan jamiyatning tolaqonli bolishini taminlaydi.
Asar kompozitsiyasidagi hikoyalar ketma-ketligida ham "Teshiktosh"ning orni yuqori. Har bir hikoya oz kulminatsiyasiga ega, lekin umumiy voqelikning ham kulminatsion nuqtasi mavjud. Agar biz yozuvchining maqsadi osha davr umumiy korinishini yaratish deb bilsak, va shu maqsaddan kelib chiqqan holda fikrlasak, "Teshiktosh" hikoyasi malum bir manoda asarning kulminatsion nuqtasi ekanligini anglab yetamiz.
"Otmishdan ertaklar" qissasida jami on sakkizta bob mavjud bolib, fikrimiz nuqtai nazaridan kelib chiqqan holda asarni shartli ravishda ikki qismga: "Teshiktosh"gacha va "Teshiktosh"dan keyingi hikoyalar tarzida tahlil qilamiz. "Teshiktosh" hikoyalarning on birinchisi, ungacha "Bir-ikki soz", "Falokatning sharofati", "Indamas", "Zingerli boy", "Hur qiz", "Xudo", "Toraqul vofurush", "Bir palla tarvuzning pochogi", "Valixon sofi", "Odam zavodi" kabi hikoyalar joy olgan. Hikoyalarning bu tarzdagi tartibi bir maqsad sari yonaltiriladi. Yani, yozuvchi shu hikoyalar vositasida davr umumiy korinishini hosil qiladi. U maqsadidagi tubanlikka botgan jamiyat tasviriga ana shu on bir hikoya vositasida erishadi. Hikoyalar birin-ketin yoritilarkan, jaholatga botgan jamiyat korinishi osaveradi. Hikoya qahramonlari jamiyat ahlining malum bolaklari sifatida keltiriladi, songida jaholatning eng yuqori choqqisi, kulminatsiyasi sifatida "Teshiktosh" hikoyasining qahramoni Babar asarga kiritiladi. Endi undan yuqorisi, undan ortigi bolmaydi.
"Teshiktosh" asarning kulminatsiyasi ekan, dastlabki on hikoya tugun, voqealar rivojini tashkil etadi. Keyingi hikoyalar esa yechim vazifasini otaydi. Dastlabki hikoyalarda osish, rivojlanish mavjud bolib, buni qahramonlarimizning uzluksiz kochib yurishi va asarga kirayotgan qahramonlarning juda ham sermahsulligi bilan izohlash mumkin. Asardagi tugunni birinchi kochishga sababchi bolgan, "Falokatning sharofati" bobida Olim buvaning opasi, ustaning "shayton aravasidan" chochib olgani va buvaning qizi ustani hayosizlikda ayblab, otasiga aytib bergan voqea yaratadi. Konflikt usta Abduqahhor oilasini turli joylarga kochishiga sababchi bolarkan, oz-ozidan voqealar rivojlana boradi, shu kochib yurish asosida yozuvchi niyatidagi jamiyatni tasvirlaydi.
"Teshiktosh" asarning markazida. Mohiyatan dastlabki on hikoya bir taraf-"Teshiktosh" bir taraf. U ana shu hikoyalarni umumlashtiruvchi, ulardagi mazmun-mohiyatni ozida jamlovchi bobdir. "Teshiktosh" ozicha mustaqil bolib, umumiy mazmunga birika olmayotgan boblarni birlashtiradi. Yani on hikoyaning mustaqil manodagi tartibi, haqiqatan ham oquvchida tubanlikka botgan jamiyat tasvirini yaqqol gavdalantira olsa-da, muayyan xulosa chiqarishiga baribir nimadir kamdek tuyuladi. Syujetdagi shu galizlik buyuk istedod sohibining etiboriga tushgan bolsa ajab emas.
Dastlabki hikoyalarni oqirkanmiz, tuban jamiyat tasvirining turli korinishdagi, bir qancha bolaklari hayolimizdan tarqoq, ozaro boglanmagan holida joy oladi. Jamiyat haqida malum bir tasavvurga erishsak-da, yozuvchi uqtirmoqchi bolgan xulosadan yiroqda qolaveramiz. Asarga "Teshiktosh"ning kirib kelishi oquvchida qatiy xulosa chiqarib, bundan ortigi bolmasligiga ishontiradi va keyingi, yozuvchi mulohazalariga tayyorlaydi.
Aynan "Teshiktosh" hikoyasidan keyin asar mazmuni va strukturasidagi burilishni sezish mumkin. Bu kulminatsiyadan keyingi yechimga tomon burilish edi. "Teshiktosh"dan keyin "Oqposhshoning arzandasi", "Dukchi eshon kolankasi", "Arafa", "Koza"lar", "Muhammadjon qori", "Bir boshga ikki olim", "Qoqon xarobalari orasida", hikoyalari orin olgan. Endigi hikoyalar ham yuqoridagilarga oxshasa-da, A. Qahhor ulardan ozga maqsadlar sari foydalanganligi yaqqol seziladi. Hikoyalarda qahramonlarning kochib yurishi, yangi obrazlarning kiritilish holatlari kuzatilsa ham ularni yozuvchi maqsadi bilan emas, balki boshidan otkazganlarining shartli bayoni sifatida sharhlash lozim. Yani ular vositasida jaholatga botgan jamiyatni tasvirlash endilikda yozuvchining asl maqsadi bolmay qoldi. Adib osha mavjud jamiyatning malum hodisalarga bolgan munosabati orqali, vaziyatni tahlil qila boshlaydi. Mardikor olish, "bosmachilar" harakati, inqilobdan keyingi holatlarga munosabat-bularning barchasi jamiyatning ota qoloqlashib ketganligidan dalolat berib, yozuvchi "Bunday xalq bilan nimaga ham erishish mumkin edi?" degan savol atrofida mulohazalar yuritadi...
Shu tariqa "Teshiktosh" yozuvchi mahorati evaziga asarning ajralmas qismi, kompozitsiyaning asosiy unsurlaridan biri sifatida keltiriladi.
Qissani oqir ekanmiz, adibningTeshiktoshga bolgan ozgacha munosabati yaqqol seziladi. Babar adibning umri davomida oylantirgan, qiynab kelgan odamlaridan bolsa ajab emas. Zero, asarning boshlanish nuqtasidayoq ( Bir- ikki soz bobida ) Abdulla Qahhor Babarni tilga oladi: " " Ottizinchi yillarning ortalarida bolaligimni oylaganimda chalakam-chatti tush korganday bolgan edim: dumli yulduz chiqqan edi; Babar (Bobir bolsa kerak) yigitni otqorovul miltiq bilan otganda olmagan edi, shunda otqorovul odamlarga yuzlanib: " Yopiray, bunaqa battol ogrini umrimda korgan emasman, ustidan oshirib oq uzibmanu kiprik qoqmaydi-ya!" degan edi". Voqeani korib turgan Abdullaning jajji yuragi bundan tasirlangandir? Hayoti davomida bunday odamlarni kop kuzatgandir? Boshqa bir qancha asarlaridagi qahramonlar ham shuning aksidir? Balki asarning yaralishiga sababchi bolgan omillardan biri ham shu Babardir?..